Site announcements

Een gezondere relatie met je telefoon in vijf stappen

 
Foto van Admin User
Een gezondere relatie met je telefoon in vijf stappen
door Admin User - zondag, 2 februari 2020, 11:58
 

De kans is groot dat je dit op een telefoon leest, wat niet verwonderlijk is aangezien het feit dat de meesten van ons vier uur per dag op de telefoons doorbrengen. En dat zal waarschijnlijk nog toenemen.

We gebruiken onze telefoons voor alles, van ritjes tot bestellen, en zelfs om onze eigen activiteiten bij te houden. Al dat gemak binnen handbereik brengt kosten met zich mee: onze persoonlijke gegevens en onze geestelijke gezondheid. Het is moeilijk om aanwezig te zijn op het moment dat pushmeldingen en teksten ons verleiden om naar beneden te kijken. Ondertussen kan de hoeveelheid persoonlijke gegevens die we delen, vaak zonder het te beseffen, overvloedig zijn.

Maar niet alle hoop is verloren! Hier zijn vijf eenvoudige stappen die je kunt nemen om je gegevens en gezond verstand te beschermen.

1. Pas telefoonrechten aan


Start je detox door je app-machtigingen aan te passen. Heeft die game die je hebt gedownload toegang nodig tot je locatie, foto's of contacten? Terwijl je daar bent, kun je pushmeldingen helemaal stoppen van apps waarvan je niet wilt horen.

Volg deze stappen om de locatie, foto, contacten en meer machtigingen aan te passen:

    iPhone: Instellingen> Privacy> Locatieservices (omlaag scrollen voor foto's en meer)

Tip-1_Adjust-App-Permissions_iPhone

    Android: Instellingen> Biometrie en beveiliging> App-machtigingen> Locatie

Tip-1_Adjust-Permissions_Android


2. Wijzig de naam van je telefoon


We denken niet echt na over de naam van onze telefoon, maar als je nu kijkt, is de kans groot dat het joje naam is. Het lijkt misschien niet zo erg, maar elke keer als je verbinding maakt met wifi of Bluetooth, kan iedereen je naam zien. Waarom verander je het niet in de naam van je favoriete fictieve personage of verzin je iets leuks?

Ga als volgt te werk om de apparaatnaam te bewerken:

    iPhone: Instellingen> Algemeen> Over> Naam

Tip-2_Change-Phones-Name_iPhone

    Android: Instellingen> Over telefoon> Apparaatnaam

Tip-2_Change-Phones-Name_Android

3. App opschoonactie


Sommigen van ons kunnen echte app-hamsteraar zijn (geen oordeel!). Hoewel die app voor de metrokaart die je hebt gedownload voor je buitenlandse reis op een gegeven moment misschien handig was, neemt hij nu gewoon ruimte in beslag. Maak wat  opslagruimte vrij en verhoog de levensduur van de batterij van je telefoon door een app-reiniging.

Begin met je telefoon om te bepalen welke apps je niet meer gebruikt.

Ga vervolgens door elk app-account en zoek het menu, met name alles met het label privacy of beveiliging. Zoek vervolgens een optie waarmee je je gegevens kunt verwijderen, het kan lijken op opgeslagen persoonlijke gegevens of geschiedenis. Sommige apps kunnen nog steeds je persoonlijke gegevens bewaren, zelfs nadat je ze van je telefoon hebt verwijderd, dus zorg ervoor dat je eerst je geschiedenis doorneemt en verwijdert.

Begin ten slotte een voor een te verwijderen.

Nadat de app is gereinigd, reorganiseert je het startscherm van je telefoon en geeft je prioriteit aan apps die een hulpprogramma zoals transport of navigatie dienen. Op die manier kunt je dingen gemakkelijk vinden en onnodige afleiding vermijden.

4. Stel je telefoon in op grijs


Ooit afgevraagd waarom het voelt alsof je je telefoon altijd moet controleren? Kleur speelt daarbij een grote rol. De felrode pushmeldingen en tekstwaarschjeingen die binnenkomen, laten het lijken alsof het feest van je vriend deze zaterdag uitnodigt, het belangrijkste is om meteen te lezen als dit niet het geval is. Maar het is een slimme manier om je terug te brengen naar de app.
Voorkom je dat je slachtoffer wordt van de velle kleuren door de grijswaardenfunctie van je telefoon:

    iPhone: Instellingen> Algemeen> Toegankelijkheid> Weergave accommodaties> vink Kleurfilters aan> en tik op Grijswaarden

Tip-4_Grayscale-Feature_iPhone

    Android: Instellingen> Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht> Afwikkelen> Grijswaarden

Tip-4_Grayscale-Feature_Android
Het lijkt misschien een simpele truc, maar het werkt echt. Kortom, je verwijdert de stimulerende kleuren van je telefoon, wat betekent dat je minder gemotiveerd bent om je telefoon om de paar minuten te controleren.

5. Stel gebruiksdoelen


We houden van onze telefoons, maar er gaat niets boven het aanwezigheid bij familie en vrienden. Denk tijdens het detoxen na over WAAROM je je telefoon gebruikt. Stel realistische gebruiksdoelen in met de 'time well spent' functies en stel tijdslimieten in voor bepaalde apps.

    iPhone: Instellingen> Schermtijd> Downtime & app-limieten

Tip-5_Set-Usage-Goals_iPhone

    Android: Instellingen> Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht> Dashboard> App-timer

Tip-5_Set-Usage-Goals_Android

Creëer grenzen voor jezelf en maak van bepaalde momenten in je dag een zone zonder telefoon, zoals tijdens het werk of bijpraten met vrienden.

Pro-tip: als je je telefoon absoluut nodig hebt tijdens een ingesteld downtime, overweeg dan om een ​​service als Pocket te gebruiken. Je beperkt meldingen door je favoriete artikelen op te slaan en je kunt offline bijpraten in plaats van eindeloos door je sociale feeds te bladeren.


Dat was het. Vijf eenvoudige stappen om je gegevens in controle te nemen en enkele uren extra kwaliteitstijd in je leven toveren!

We gebruikten een Pixel 2XL Android 10 voor de Android-instructies; de exacte stappen kunnen enigszins variëren, afhankelijk van je apparaat.

Bron: http://web.archive.org/web/20200202101536/https://blog.mozilla.org/firefox/data-detox-phone/
Mozilla, Firefox Frontier, in samenwerking met Tactical Tech.